Terug naar alle categorieën

Wat is de terugverdientijd van de investering bij het aanschaffen van zonnepanelen?

25 Reacties
  • Jurriaan S. Auteur
    Ervaren
    Reacties: 90

4 februari 2014, 14:09

Stel dat je 8 panelen met een oppervlak van 15 vierkante meter installeert. Daar is een investering voor nodig van ongeveer € 5.000,-. Bij elkaar leveren de panelen 1.600 kWh op, bijna de helft van wat een gemiddeld gezin per jaar aan elektriciteit verbruikt. Het duurt ongeveer 9 of 10 jaar voordat de investering is terugverdiend. Zonnepanelen betrokken via Nuon hebben 25 jaar vermogensgarantie: in het 25ste jaar is de vermogensgarantie nog altijd 80%. Zonnepanelen kunnen dus een flinke besparing opleveren. En je kunt overtollige zonne-energie terugleveren aan het netwerk. Nuon biedt daarvoor dezelfde prijs die je voor elektriciteit betaalt. Weten wat de mogelijkheden van zonnepanelen in jouw woonsituatie zijn? Vraag vrijblijvend advies aan: http://zonnepanelen.nuon.nl/funnel
    Alles is social!
  • joycekarel
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

18 februari 2014, 15:27

In tegenstelling tot wat Jurriaanschrijft hebben wij 16 panelen geplaatst voor netto €5500,-. Je mag n.l. De btw terugontvangen als stroomopwekker. We hebben enkele offertes laten uitbrengen en een uitstekende installateur gevonden.
    Ons jaarverbruik (2 personen) was 2700 KWH, dat halen we nu ongeveer uit de opgewekte zonne-energie.
    De terugverdientijd is ongeveer 10 jaar, maar behalve dat is het gewoon erg leuk om je eigen elektriciteit op te wekken. Het gaat ons niet alleen om terugverdienen, maar ook om de wereld die we achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen.
    Verrekening ging vorig jaar nog wel moeizaam,maar Nuon heeft beterschap beloofd. Ook dan kun je de BTW weer terugkrijgen.
    Zonne-energie? Doen!
  • Jurriaan S. Auteur
    Ervaren
    Reacties: 90

18 februari 2014, 16:06

Dank dat je deze informatie met ons hebt willen delen, joycekarel. Ik heb geprobeerd een indicatie te geven, maar de exacte cijfers kunnen natuurlijk per situatie verschillen.
    Alles is social!
  • Jean Paul
    Nieuwkomer
    Reacties: 7

24 april 2014, 23:14

Het is jammer dat er altijd zo wordt gekeken naar de terugverdientijd. Natuurlijk wil ik niet gewoon geld over de balk smijten. Het mooie van een investering in zonne energie is dat dit meteen na de oplevering al geld oplevert. Ik heb sinds een paar maanden panelen op het dak en nu de zo gaat schijnen, zijn mijn maandelijkse kosten voor stroom nihil of negatief. Toch een dikke 100 euro verschil ten opzichte van mijn december verbruik.
    Mijn maandbedrag moet nog verder worden aangepast, maar ik wil eerst een beetje zicht krijgen op de werkelijke opbrengst in de zomer en hoe dat zich verhoudt tot de wintermaanden. Ik verwacht mijn beoogde 50 euro besparing per maand wel te halen.
  • wjvanhouten
    Nieuwkomer
    Reacties: 2

1 juni 2014, 07:03

Over niet al te lange tijd draait de minister de salderingsregeling terug, Het wordt hoog tijd voor eerlijke voorlichting.
    Grootverbruikers betalen kaal ong. 5 cent per Kw.
    16 zonnepaneen 3000 Kw dus 3000keer 5 cent=150 euro
    Tergverdientijd meer dan 40 jaar, want u heeft in de tussentijd 2x een nieuwe omvormer van meer dan 1000 eurotjes nodig.
    Succes
  • Jean Paul
    Nieuwkomer
    Reacties: 7

1 juni 2014, 19:58

Tja, dan zijn we weer de pisang. Tegen die tijd wordt het dus zaak om zo min mogelijk terug te leveren. Ik vrees dat we dan aan de accu's mogen om ons nacht verbruik af te dekken. Niet iets waar ik op zit te wachten hoor, dus ze moeten die salderingsregeling nog maar handhaven.
  • Nanouk
    Nieuwkomer

11 juni 2014, 14:45

Jurriaan S. schreef:

Stel dat je 8 panelen met een oppervlak van 15 vierkante meter installeert. Daar is een investering voor nodig van ongeveer € 5.000,-. Bij elkaar leveren de panelen 1.600 kWh op, bijna de helft van wat een gemiddeld gezin per jaar aan elektriciteit verbruikt. Het duurt ongeveer 9 of 10 jaar voordat de investering is terugverdiend. Zonnepanelen betrokken via Nuon hebben 25 jaar vermogensgarantie: in het 25ste jaar is de vermogensgarantie nog altijd 80%. Zonnepanelen kunnen dus een flinke besparing opleveren. En je kunt overtollige zonne-energie terugleveren aan het netwerk. Nuon biedt daarvoor dezelfde prijs die je voor elektriciteit betaalt. Weten wat de mogelijkheden van zonnepanelen in jouw woonsituatie zijn? Vraag vrijblijvend advies aan: http://zonnepanelen.nuon.nl/funnel

Als je de terugverdientijd goed wilt uitrekenen, zul je met meer zaken rekeing moeten houden dan alleen de aanschafkosten:
    -na ong 12 jaar moet je de omvormer vervangen. Dat kost zo een paar honderd euro!
    -de prijs van stroom in de toekomst heeft ook zeker invloed.
    -kosten van storingen of uitval.
    -De BTW terugvragen is een positieve, dit verkort de terugverdientijd.
    Hier zie je een tabel over de terugverdientijd.
  • Eric
    Expert
    Reacties: 211

12 juni 2014, 23:20

Na 12 jaar is de omvormer dan misschien wel aan vervanging toe maar dan is de installatie al lang terug verdient. Telt in mijn visie dus niet mee in de terugverdiend tijd.
    Je telt banden slijtage en brandstofverbruik en wegenbelasting bij een 20jaar oude auto toch ook niet mee in de afschrijving.Dat zijn gebruikskosten
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelletkachel met cv-koppeling en tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector met homemade LCD arduino-nano pomp besturing, 6.5Kw Rocketstove spaceheater met automatische pelletvijzel. Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al die zelfbouwspullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-)
  • CMRvanderZwan
    Nieuwkomer

14 december 2015, 23:47

Ik overweeg 10 exasun panelen met SolarEdge te kopen. Investering 6745 euro incl. btw. Ze leveren 280Wp per paneel, totaal 2800 WP. Mijn verbruik is ca. 3000 kwh. per jaar. Wat zou de terugverdien periode zijn als ervan uitgegaan word dat in 2021 het voordeel van ca. 60% per verbruikte kwh vervalt van het saldering.
  • BarryBarry
    Moderator
    Reacties: 938

16 december 2015, 16:32

Dat is een goede vraag CMRvanderZwan, ik kan je daarop nu nog geen antwoord geven helaas.
  • Aviator
    Nieuwkomer

25 maart 2016, 17:34

Wat mij opvalt is dat veel mensen, net als ikzelf, hun beslissing voor de keuze van zonnepanelen vaak laten afhangen van de terugverdientijd.
    Op internet kom je allerlei berekeningen tegen, maar waar geen enkele berekening rekening mee houdt is dat een huis met zonnepanelen ook in waarde stijgt. Sterker nog het schijnt dat een huis met zonnepanelen sneller verkoopt dan een huis zonder panelen.
    Zelf zat ik hier ook tegenaan te hikken, want ik weet niet of ik hier nog 10 jaar woon. Maar uiteindelijk heb ik toch de knoop maar doorgehakt, vanwege het feit dat je huis ook in waarde stijgt. Ik heb dit niet zelf verzonnen maar er schijnt vorig jaar een onderzoek geweest te zijn. Hier lees je een artikel over die waardestijging.
    Lees ook dit artikel eens van de TU in Eindhoven. Het heeft voor mij de doorslag gegeven.
  • JLDBnl
    Ervaren
    Reacties: 68

26 maart 2016, 21:18

Aviator schreef:

Wat mij opvalt is dat veel mensen, net als ikzelf, hun beslissing voor de keuze van zonnepanelen vaak laten afhangen van de terugverdientijd.

Huh?
    Waar maak je je druk over!
    De Rabo heeft de spaarrente weer laten zakken tot 0,4% en met de Zalmvermogensheffing van 1,2% schiet je er gewoon fors bij in.
    Die 5 mille voor 8 panelen is wel erg duur.
    Voor mijn 13 heb ik €5200 betaald, voor die 7 van mijn dochter kostte me €3100.
    Zodra mijn joch een huis koopt, laat ik daar ook het dak vol zetten met zonnepanelen!
    Weer terug! Nu met een startersbonus van €205. Die slimme meter mogen ze steken waar de zon niet schijnt. 4e veldrijden seizoen 2016/2017 ICW Noord. 25 mei de omloop Dwars deur Diphoorn.
  • Eric
    Expert
    Reacties: 211

1 mei 2016, 09:43

jij kan beter je kinderen is aan het werkt zetten zodat ze zelf die panelen kunnen betalen ipv op je centen te zitten en hier een beetje chagerijnig te doen

was het maar 31 mei
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelletkachel met cv-koppeling en tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector met homemade LCD arduino-nano pomp besturing, 6.5Kw Rocketstove spaceheater met automatische pelletvijzel. Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al die zelfbouwspullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-)
  • JLDBnl
    Ervaren

1 mei 2016, 18:17

Eric schreef:

jij kan beter je kinderen is aan het werkt zetten zodat ze zelf die panelen kunnen betalen ipv op je centen te zitten en hier een beetje chagerijnig te doen

was het maar 31 mei

Weer stoere praat van de pv cowboy.
    Weer terug! Nu met een startersbonus van €205. Die slimme meter mogen ze steken waar de zon niet schijnt. 4e veldrijden seizoen 2016/2017 ICW Noord. 25 mei de omloop Dwars deur Diphoorn.
  • Kaipo
    Beginner
    Reacties: 15

18 mei 2017, 22:34

0 jaar in mijn geval ik heb ze van de woningbouw 2080wp
  • JLDBnl
    Ervaren

19 mei 2017, 19:57

Echter ga je vast ook meer huur betalen.
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:27

JLDBnl schreef:

nee wegens gebrek aan belangstelling is de huurprijs A 19 euro opgeheven om meer over de streep te trekken , daar bij komt dat 11 euro huursubsidie meer kreeg
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:29

Kaipo schreef:

JLDBnl schreef:

nee wegens gebrek aan belangstelling is de huurprijs A 19 euro opgeheven om meer over de streep te trekken , daar bij komt dat 11 euro huursubsidie meer kreeg

nadeel is ik mag er niets aan doen ook al staan ze niet optimaal geplaatst, reactie je krijgt toch stroom
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:30

Kaipo schreef:

Kaipo schreef:

JLDBnl schreef:

nadeel is ik mag er niets aan doen ook al staan ze niet optimaal geplaatst, reactie je krijgt toch stroom

1 Attachment

• JLDBnl
    Ervaren

19 mei 2017, 23:31

Hmm, nettto €6,- meer huur betalen om ergen tussen de 1200 en 1900 kWh stroom te produceren is best wel voordelig.
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:33

JLDBnl schreef:

Hmm, nettto €6,- meer huur betalen om ergen tussen de 1200 en 1900 kWh stroom te produceren is best wel voordelig.

dat was voor velen zelfs een struikelblok om het niet te doen. Vandaar dat het nu voor niks is
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:38

JLDBnl schreef:

1600 kWh is dat normaal vindt t beetje achterlopen
  • JLDBnl
    Ervaren

19 mei 2017, 23:38

Tsja, je moet gewoon je kansen pakken!
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:41

wjvanhouten schreef:

Over niet al te lange tijd draait de minister de salderingsregeling terug, Het wordt hoog tijd voor eerlijke voorlichting.
    Tergverdientijd meer dan 40 jaar, want u heeft in de tussentijd 2x een nieuwe omvormer van meer dan 1000 eurotjes nodig.
    Succes

2023 is het nieuwe voorstel
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:42

Kaipo schreef:

wjvanhouten schreef:

Succes

2023 is het nieuwe voorstel

tegen die tijd is er wel een echt groene minister
  • Kaipo
    Beginner

19 mei 2017, 23:46

wjvanhouten schreef:

Succes

5 cent ik betaal 19 cent klein verbruiker dus zou de terug verdientijd 10 jaar zijn

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie