Terug naar alle categorieën

Vraag Wat vinden jullie van ons filmpje over stadsverwarming?

Trefwoorden:
18 Reacties
  • NeeltjeNeeltje Auteur
    Marketing Manager Nuon Warmte
    Reacties: 1

13 maart 2017, 10:52

We luisteren graag naar je en daarom willen we ook graag jouw mening over een filmpje dat we aan het maken zijn. De video geeft antwoord op de vraag: is stadswarmte duurder dan gas, of juist niet?

De video staat hier:

https://vimeo.com/202824452

Wachtwoord: warm1133

Graag lezen we jouw reactie op de volgende vragen, nadat je de video bekeken hebt.

Bekijk de video één keer en geef dan antwoord op de volgende vragen:
    1. Als je alle kosten meetelt, is een klant met stadswarmte dan duurder of goedkoper uit (in vergelijking met gas)?
    2. Een deel van de video gaat over een storing aan een cv-ketel. Waarom is dat volgens jou?
    3. Wil je nog iets anders kwijt over deze video?
    4. Heb je zelf stadswarmte van Nuon?

We verloten drie Bol.com-bonnen van € 25 onder klanten die aan dit onderzoek deelnemen.

• Kitty Ocean
    Nieuwkomer

17 maart 2017, 16:29

1. Als je alle kosten meetelt, is een klant met stadswarmte dan duurder of goedkoper uit (in vergelijking met gas)? -- Dit ligt er aan; de kosten zijn nagenoeg gelijk. Stadswarmte heeft meer posten, maar geen CV-ketelonderhoud. CV-ketel heeft minder variabele kosten, maar als hij kapot gaat ben je zelf verantwoordelijk voor vervang.
    2. Een deel van de video gaat over een storing aan een cv-ketel. Waarom is dat volgens jou? -- Mensen realiseren zich soms niet dat bepaalde zaken niet voor altijd werken en dat vervanging ingecalculeerd moet worden (Appeltje voor de dorst)
    3. Wil je nog iets anders kwijt over deze video? - Leuk gedaan, simpel, maar wat lang. Voelde bijna als een clickbaitfilmpje. Veel informatie, maar geen antwoord op de vraag die je hebt.
    4. Heb je zelf stadswarmte van Nuon? -- Nee, CV-ketel.
  • anitah
    Nieuwkomer

17 maart 2017, 17:07

Neeltje schreef:

We luisteren graag naar je en daarom willen we ook graag jouw mening over een filmpje dat we aan het maken zijn. De video geeft antwoord op de vraag: is stadswarmte duurder dan gas, of juist niet?

De video staat hier:

https://vimeo.com/202824452
    Wachtwoord: warm1133

Graag lezen we jouw reactie op de volgende vragen, nadat je de video bekeken hebt.

Bekijk de video één keer en geef dan antwoord op de volgende vragen:
    1. Als je alle kosten meetelt, is een klant met stadswarmte dan duurder of goedkoper uit (in vergelijking met gas)?
    Het lijkt na deze uitleg op hetzelfde neer te komen

2. Een deel van de video gaat over een storing aan een cv-ketel. Waarom is dat volgens jou?
    Omdat men die kosten vergeet mee te nemen bij vergelijking factuur

Het is wel beetje sloom en kleuterachtig.

Helaas heeft de Nuon de stadswarmte aan HVC verkocht.

We verloten drie Bol.com-bonnen van € 25 onder klanten die aan dit onderzoek deelnemen.

• Jaconet
    Nieuwkomer
    Reacties: 8

18 maart 2017, 12:11

Het filmpje is duidelijk, maar onvolledig. Het zou beter de berekening tussen Gj en m3 moeten laten zien. Krijg ik net zoveel warmte voor mijn geld? Daarbij kan gas worden gemeten op verbruik met bijv. Toon Bij stadsverwarming is dit niet mogelijk.
  • Jaconet
    Nieuwkomer

18 maart 2017, 12:14

Bij gas is de ketel een investering door de klant zelf en hoef geen meerkosten te betalen voor de unit. Dus dat kan tov elkaar worden weggesteept.
  • Eric
    Expert
    Reacties: 211

18 maart 2017, 12:19

Geen idee of stadswarmte duurder is. Als de tarieven van stadswarmte mee varieren met de gasprijs dan zal het nagenoeg hetzelfde kunnen zijn. Overstappen naar een goedkopere aanbieder is er niet bij. Is het al mogelijk om je af te laten sluiten van stadswarmte?

Defecten kan je altijd hebben..beetje pech of beetje geluk. Heb in 12 jaar tijd 1 x de luchtventilator stuk gehad a €120 en verder nooit wat. Ben je een beetje handig dan is een contract niet altijd nodig.

Video is zoals alle video's van Nuon duidelijk in jip en janneke taal.

Nee , heb zelf geen stadswarmte (gelukkig) zoals bekend van mij.

Dit zal btw het laatste berichtje zijn van mij. Ik stap binnenkort over na 14 jaar Nuon ivm elders gas 6 ct/m3 goedkoper en elektra bijna 2 cent + 11ct/kwh voor m'n overtollige pv kwh.
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelletkachel met cv-koppeling en tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector met homemade LCD arduino-nano pomp besturing, 6.5Kw Rocketstove spaceheater met automatische pelletvijzel. Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al die zelfbouwspullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-)
  • Cool1946
    Nieuwkomer
    Reacties: 4

18 maart 2017, 15:18

Als je alle kosten meetelt, dus ook vervangen van een cv ketel op gas, lijkt het mij net zo duur.
    Omdat bij een storing van de cv ketel er kosten gemaakt moeten worden om de boel weer aan de praat te krijgen. Oderhouds contract plus eventueel materiaalkosten.
    Ja een vergelijking van kosten stadsverwarming versus alle kosten moderne ketel , in geld uitgedrukt , mis ik hier
    Nee, is ook nog nooit aangeboden.
  • EugeneEugene
    Moderator
    Reacties: 682

20 maart 2017, 14:40

Eric schreef:

Geen idee of stadswarmte duurder is. Als de tarieven van stadswarmte mee varieren met de gasprijs dan zal het nagenoeg hetzelfde kunnen zijn. Overstappen naar een goedkopere aanbieder is er niet bij. Is het al mogelijk om je af te laten sluiten van stadswarmte?

Defecten kan je altijd hebben..beetje pech of beetje geluk. Heb in 12 jaar tijd 1 x de luchtventilator stuk gehad a €120 en verder nooit wat. Ben je een beetje handig dan is een contract niet altijd nodig.

Video is zoals alle video's van Nuon duidelijk in jip en janneke taal.

Nee , heb zelf geen stadswarmte (gelukkig) zoals bekend van mij.

Dit zal btw het laatste berichtje zijn van mij. Ik stap binnenkort over na 14 jaar Nuon ivm elders gas 6 ct/m3 goedkoper en elektra bijna 2 cent + 11ct/kwh voor m'n overtollige pv kwh.

Hoi Eric,

Dit vind ik jammer om te lezen. Je hebt met jouw kennis en betrokkenheid al veel bezoekers en leden geholpen. Kunnen we je nog af en toe op ons Forum verwachten?

Groeten,

Eugene
  • eversteegt
    Nieuwkomer
    Reacties: 7

20 maart 2017, 16:00

> Het (overigens verder heel duidelijke) filmpje stelt dat de kosten, alles tegen elkaar weg gestreept, uiteindelijk ongeveer gelijk zullen zijn. Dat waag ik nog wel te betwijfelen, want voor de kosten die je aan Nuon betaalt voor de afleverset kan je een behoorlijk heftige ketel huren (of een mooie kopen als je die kosten bij een gas aansluiting apart zou zetten).

> Omdat Nuon met het filmpje duidelijk wil maken dat de rekening bij Stadswarmte aanvankelijk hoger lijkt te zijn bij gas, maar dat komt omdat bij een gas aansluiting de CV-ketel en onderhoud of afschrijving daaraaan niet mee worden gerekend in het bedrag dat je aan de aanbieder van gas betaalt.

Duidelijk video (zoals altijd bij Nuon). Echter, ik ben het er nog steeds niet helemaal mee eens. De kosten van de afleverset versus kosten van een CV-ketel vallen wat mij betreft te rooskleurig uit in het voordeel van stadswarmte.

Ja, ik heb zelf ook stadswarmte van Nuon. Het moet gezegd worden: Het werkt best comfortabel en makkelijk. Vooral omdat in ons huis de afleverset zich centraal in de meterkast bevindt, dichtbij zowel het warmte water voor de keuken als voor de badkamer. Ook het feit dat je met een simpele programmeerbare thermostaat per individuele radiator een mooit zoneregeling kan bouwen zonder ingewikkelde ketelsturing.

Dat laatste is echter ook weer een nadeel: Moderne cv-ketels kunnen de temperatuur van het cv-water moduleren op warmtevraag en vaak ook buitentemperatuur. Bij stadsverwarming worden altijd de radiatoren loeiheet, wat veel stofverplaatsing geeft en ook voor een onrustig aanwarmgedrag zorgt.

Verder is laatst in Almere (en voorheen ook in Den Haag Ypenburg) gebleken hoe GEVAARLIJK stadsverwarming kan zijn als er iets mis gaa tmet de leidingen in huis. Bij een leidingbreuk met een CV met eigen circuit loopt je systeem leeg. Dat geeft al veel overlast en schade, maar is te overzien. Bij stadsverwarming zit je gewoon aangesloten op een warmtekanon dat geen enkele beveiliging tegen leidingbreuk of lekkage kan hebben. Water van 75 graden kan onbeperkt je huis in stromen tot mogelijk iemand bij Nuon een keer het lek ontdekt.

Ook vind ik het nog steeds belachelijk, in deze tijd van digitale meters, dat er met stadsverwarming nog steeds geen aansluiting mogelijk is op een slimme meter of andere producten zoals Toon, Wattcher, Youless, etc.

Ook blijkt stadsverwarming in Almere Stad helemaal niet duurzaam te zijn. Net buiten de stad staat een warmtekrachtcentrale die gewoon gas stookt (met hoogstens electriciteit als bijproduct).

(En ja, het is zeker mogelijk om van stadsverwarming af te laten sluiten als je je warmte op een andere manier regelt, bv. met een electrische boiler en kachels of warmtepomp. Nuon zal dat niet graag toegeven, maar het kan gewoon).

Nee, ik ben an sich niet tegen stadsverwarming. Maar in z'n huidige vorm vind ik het systeem gewoon duur en potentieel onveilig met veel meer schade als er wat mis gaat.
  • Bert61Bert61
    Communicatie Adviseur Nuon Warmte
    Reacties: 2

21 maart 2017, 16:34

Beste Eversteegt,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik wil daar ook weer graag op reageren.

- je geeft aan dat de kosten die je voor de afleverset van stadswarmte betaalt zo hoog zijn dat je daar een heel dure ketel van zou kunnen kopen en onderhouden. Soms is dat zo, want deze kosten zijn gebaseerd op een gemiddelde. En als je zelf handig bent heb je minder onderhoudskosten. Als je dan ook nog het geluk hebt dat je ketel vrij nieuw is, ben je met een cv-ketel goedkoper uit, zo simpel is het. Maar je begrijpt dat het verhaal anders wordt als je in een huis gaat wonen met een haperende cv-ketel van 15 jaar oud. Daarnaast weet je met stadswarmte precies waar je aan toe bent qua kosten en dat je over een langere periode uitgesmeerd gewoon een reële prijs betaalt. Dus wat we al aangeven in het filmpje: soms heb je wat geluk, soms een beetje pech.
    - De voordelen van een modulerende thermostaat heb je inderdaad niet met stadswarmte. Maar stadswarmte is wel degelijk een veilige manier om je huis te verwarmen. Denk alleen al aan het feit dat je nergens in huis meer een waakvlam en een verbrandingstoestel nodig hebt. Zeker met kinderen, maar ook met vergeetachtig geworden ouderen is dat een geruststellende gedachte. Er zijn bij ons vrijwel geen gevallen van lekkages in de woning bekend, zoals jij die beschrijft. Als er in de woning eens een lek is, blijft de schade meestal beperkt tot de meterkast. Wel kan er in het warmtenet zelf een lek ontstaan, maar dat hebben we snel in de gaten via ons lekdetectiesysteem. Verder controleren we onze netten voortdurend op eventuele lekkages en hebben we 24 uur per dag een onderhoudsdienst achter de hand, mocht er iets misgaan.
    - ook in Almere is stadswarmte schoner dan wanneer iedereen een eigen cv-ketel zou hebben. Daardoor wordt er 50% minder CO2 uitgestoten. De centrale in Almere stad draait weliswaar op gas maar het grootste deel van Almere krijgt warmte van de centrale in Diemen, die er echt op gebouwd is zowel warmte als stroom te leveren. in Almere reduceren we met stadswarmte net zoveel CO2-uitstoot als we met 573.000 zonnepanelen zouden kunnen doen. Dat zijn 135 voetbalvelden vol zonnepanelen!
    - afsluiten van stadswarmte kan wel maar daar brengen we kosten voor in rekening. Niet zo gek als je bedenkt dat we die kosten ook hebben moeten maken voor de aansluiting en het onderhoud van het warmtenetwerk.
  • NeeltjeNeeltje Auteur
    Marketing Manager Nuon Warmte

21 maart 2017, 17:03

Hi all,

Super bedankt voor jullie reacties!
    Wij gaan er mee aan de slag en komen er op terug.

Groetjes,
    Neeltje
  • Jaconet
    Nieuwkomer

21 maart 2017, 19:12

Bert61 schreef:

Beste Eversteegt,

- je geeft aan dat de kosten die je voor de afleverset van stadswarmte betaalt zo hoog zijn dat je daar een heel dure ketel van zou kunnen kopen en onderhouden. Soms is dat zo, want deze kosten zijn gebaseerd op een gemiddelde. En als je zelf handig bent heb je minder onderhoudskosten. Als je dan ook nog het geluk hebt dat je ketel vrij nieuw is, ben je met een cv-ketel goedkoper uit, zo simpel is het. Maar je begrijpt dat het verhaal anders wordt als je in een huis gaat wonen met een haperende cv-ketel van 15 jaar oud. Daarnaast weet je met stadswarmte precies waar je aan toe bent qua kosten en dat je over een langere periode uitgesmeerd gewoon een reële prijs betaalt. Dus wat we al aangeven in het filmpje: soms heb je wat geluk, soms een beetje pech.
    - De voordelen van een modulerende thermostaat heb je inderdaad niet met stadswarmte. Maar stadswarmte is wel degelijk een veilige manier om je huis te verwarmen. Denk alleen al aan het feit dat je nergens in huis meer een waakvlam en een verbrandingstoestel nodig hebt. Zeker met kinderen, maar ook met vergeetachtig geworden ouderen is dat een geruststellende gedachte. Er zijn bij ons vrijwel geen gevallen van lekkages in de woning bekend, zoals jij die beschrijft. Als er in de woning eens een lek is, blijft de schade meestal beperkt tot de meterkast. Wel kan er in het warmtenet zelf een lek ontstaan, maar dat hebben we snel in de gaten via ons lekdetectiesysteem. Verder controleren we onze netten voortdurend op eventuele lekkages en hebben we 24 uur per dag een onderhoudsdienst achter de hand, mocht er iets misgaan.
    - ook in Almere is stadswarmte schoner dan wanneer iedereen een eigen cv-ketel zou hebben. Daardoor wordt er 50% minder CO2 uitgestoten. De centrale in Almere stad draait weliswaar op gas maar het grootste deel van Almere krijgt warmte van de centrale in Diemen, die er echt op gebouwd is zowel warmte als stroom te leveren. in Almere reduceren we met stadswarmte net zoveel CO2-uitstoot als we met 573.000 zonnepanelen zouden kunnen doen. Dat zijn 135 voetbalvelden vol zonnepanelen!
    - afsluiten van stadswarmte kan wel maar daar brengen we kosten voor in rekening. Niet zo gek als je bedenkt dat we die kosten ook hebben moeten maken voor de aansluiting en het onderhoud van het warmtenetwerk.

• Jaconet
    Nieuwkomer

21 maart 2017, 19:13

Jammer dat je niets terugkoppel over het niet kunnen monitoren, waardoor besparen veel moeilijker is
  • eversteegt
    Nieuwkomer
    Reacties: 7

22 maart 2017, 09:02

Bert61 schreef:

Beste Eversteegt,

Bert, bedankt voor de serieuze reactie. En geen gas in huis vind ik zeker een zeer groot voordeel.

Echter, bekijk de volgende gevallen eens. Zeggen dat u weinig bekend is van lekkages is gezien uw band met uw werkgever misschien logisch, maar ook het hoofd in het zand steken door Nuon en andere leveranciers:

https://stadswarmte.wordpress.com/activiteiten-stichting-stadswarmte/

https://www.installatie.nl/uncategorized/lek-in-stadsverwarming-ruineert-woning/

http://www.dichtbij.nl/almere/regionaal-nieuws/artikel/3793084/grotere-kans-op-lekkages-in-stadsverwarming-door-slijtage-update.aspx

Lekkage ergens in de leidingen in de grond, soit jullie probleem. En in de meterkasten als die op de begane grond zijn is het ook nog te overzien. Maar het lezen van dit soort artikelen heeft mijn ogen geöpend. De warmte afleversets deugen blijkbaar niet en houden geen enkele vorm van lekkage IN de woning tegen (waarschijnlijk zeggen de leveranciers zelfs "de leidingen zijn uw eigen verantwoordelijkheid". ja, klopt, maar bij een gewone CV zou de schade beperkt blijven. Bij stadsverwarming dus niet. Er is geen enkele vorm van waterslot, begrenzer of wat dan ook. En die lekkages zullen vaker voor gaan komen naarmate grote stadsverwarming bolwerken zoals Almere , en de woningen daarin, verouderen.

Verder zou ik ook graag, net zoals Jaconet, zien dat Nuon -eindelijk- eens wat gaat doen aan het zelf kunnen monitoren (met statistieken) van de warmtemeter. De Kamstrup meters die bijna overal in Almere in gebruik zijn hebben allang zulke mogelijkheden. Toch kunnen nog steeds alleen mensen met gas via hun slimme meter of oplossing van bv. homewizard.nl hun verbruik loggen.

En wellicht is het goed als u ook eens het volgende onderwerp op Nederland's bekendste technologieforum gaat volgen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1591157/last

Langzamerhand worden steeds meer mensen wijzer, hoe zeer u en collega's van andere warmteleveranciers ook uw best doet om stadsverwarming te promoten.
  • Bert61Bert61
    Communicatie Adviseur Nuon Warmte
    Reacties: 2

22 maart 2017, 11:07

Beste Eversteegt, dan delen we in ieder geval het oordeel dat een woning zonder gas een voordeel is qua veiligheid. Jammer dat je links plaatst naar twee websites die over een warmtenet gaan waar Nuon niets mee te maken heeft. Die roepen een beeld op dat wel heel ver afstaat van de goede zorg die wij aan onze warmtenetten besteden. En de link met het bericht over Almere is uit 2014 en gaat over een renovatie van het warmtapwaternet die we allang aan het uitvoeren zijn. Juist om de betrouwbaarheid van het net te waarborgen en ongemak te voorkomen!

Natuurlijk is het zo dat een woningeigenaar zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit van zijn binneninstallatie. Maar mocht hij die totaal verwaarlozen en er ontstaat een lek ná de afleverset, dan is de watertemperatuur lager dan die van het aanvoerende net en blijft de schade beperkt.

Ik begrijp je wens, en die van Jaconet, om de warmtemeter zelf te kunnen monitoren. Die mogelijkheid gaat er vast wel komen maar het is nog niet zo ver. En tot die tijd is het zelf via infrarood uitlezen iets wat de levensduur van de batterij in de meter verkort, dit is daarom (nog) niet toegestaan.

Ten slotte, stadswarmte is een manier om woonwijken grootschalig van warmte te voorzien. Steden kiezen in toenemende mate voor stadswarmte omdat het helpt om grote slagen te maken met verduurzaming én omdat het voor de eindgebruikers makkelijk en veilig is, tegen vergelijkbare kosten. Daarom is het een product dat we nauwelijks hoeven te promoten, het bewijst zichzelf wel. Al jaren!
  • Jaconet
    Nieuwkomer

22 maart 2017, 12:42

Bert61 schreef:

Beste Eversteegt, dan delen we in ieder geval het oordeel dat een woning zonder gas een voordeel is qua veiligheid. Jammer dat je links plaatst naar twee websites die over een warmtenet gaan waar Nuon niets mee te maken heeft. Die roepen een beeld op dat wel heel ver afstaat van de goede zorg die wij aan onze warmtenetten besteden. En de link met het bericht over Almere is uit 2014 en gaat over een renovatie van het warmtapwaternet die we allang aan het uitvoeren zijn. Juist om de betrouwbaarheid van het net te waarborgen en ongemak te voorkomen!

Natuurlijk is het zo dat een woningeigenaar zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit van zijn binneninstallatie. Maar mocht hij die totaal verwaarlozen en er ontstaat een lek ná de afleverset, dan is de watertemperatuur lager dan die van het aanvoerende net en blijft de schade beperkt.

Ik begrijp je wens, en die van Jaconet, om de warmtemeter zelf te kunnen monitoren. Die mogelijkheid gaat er vast wel komen maar het is nog niet zo ver. En tot die tijd is het zelf via infrarood uitlezen iets wat de levensduur van de batterij in de meter verkort, dit is daarom (nog) niet toegestaan.

Ten slotte, stadswarmte is een manier om woonwijken grootschalig van warmte te voorzien. Steden kiezen in toenemende mate voor stadswarmte omdat het helpt om grote slagen te maken met verduurzaming én omdat het voor de eindgebruikers makkelijk en veilig is, tegen vergelijkbare kosten. Daarom is het een product dat we nauwelijks hoeven te promoten, het bewijst zichzelf wel. Al jaren!

• Jaconet
    Nieuwkomer

22 maart 2017, 12:44

Monitoring heb ik 2 jaar geleden ook al onder de aandacht gebracht zonder resultaat .Ik denk geen speerpunt van nuon!
  • EugeneEugene
    Moderator

31 maart 2017, 15:58

Hoi allemaal!

Nogmaals bedankt voor alle reacties. We maken de komende week bekend wie de winnaars zijn.

Fijn weekend!

Groeten,
    Eugene
  • EugeneEugene
    Moderator

21 april 2017, 15:13

Hoi allemaal!

Excuses voor de vertraging, maar hier toch even de winnaars van de bol.com bonnen. Dit zijn, Eversteegt, Jaconet en Cool1946. De bonnen zijn al naar jullie onderweg. Veel plezier ermee en nogmaals bedankt voor het meedoen!

Groeten,

Eugene

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie