Terug naar alle categorieën

Beantwoord Stadswarmte afsluiten

23 Reacties
  • andre Auteur
    Nieuwkomer
    Reacties: 6

20 augustus 2014, 11:49

Wij wonen in Almere Stad en hebben sinds voorjaar 2013 stadswarmte. Wij overwegen nu enkele alternatieven. Hoe snel kan er een monteur bij ons komen om de stadswarmte af te sluiten? Of iets breeder; hoe gaat dit in zijn werk?
    Gemarkeerd als antwoord: Marlies op 21 augustus 2014, 10:27

Hallo Andre,

Het is niet mogelijk om je stadswarmte op verzoek af te laten sluiten. Als je hier geen gebruik meer van wilt maken, kun je wel de hele aansluiting laten verwijderen. Houd er wel rekening mee dat je dan ook geen gebruik meer kunt maken van je warm tapwater en dat je daar dus ook een alternatief voor nodig hebt. Voorwaarde voor het verwijderen van de aansluiting is uiteraard dat je eigenaar bent van de betreffende woning.

Via http:// kun je een offerte aanvragen voor het verwijderen van je stadswarmte-aansluiting. De kosten hiervoor zijn relatief laag (volgens mij tussen de € 100,- en € 200,-), mocht je ooit de aansluiting weer terug willen laten plaatsen dan kost dit echter een paar duizend euro. Ik raad je aan dit ook mee te nemen in je overweging. Als je meer specifieke informatie nodig hebt, kun je hiervoor een e-mail sturen naar de afdeling contractbeheer van warmte. Hun e-mailadres is warmte@nuon.com.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare

Bekijk origineel
  • MarliesMarlies Antwoord
    Moderator
    Reacties: 1135

21 augustus 2014, 10:27

Hallo Andre,

Het is niet mogelijk om je stadswarmte op verzoek af te laten sluiten. Als je hier geen gebruik meer van wilt maken, kun je wel de hele aansluiting laten verwijderen. Houd er wel rekening mee dat je dan ook geen gebruik meer kunt maken van je warm tapwater en dat je daar dus ook een alternatief voor nodig hebt. Voorwaarde voor het verwijderen van de aansluiting is uiteraard dat je eigenaar bent van de betreffende woning.

Via http:// kun je een offerte aanvragen voor het verwijderen van je stadswarmte-aansluiting. De kosten hiervoor zijn relatief laag (volgens mij tussen de € 100,- en € 200,-), mocht je ooit de aansluiting weer terug willen laten plaatsen dan kost dit echter een paar duizend euro. Ik raad je aan dit ook mee te nemen in je overweging. Als je meer specifieke informatie nodig hebt, kun je hiervoor een e-mail sturen naar de afdeling contractbeheer van warmte. Hun e-mailadres is warmte@nuon.com.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

22 augustus 2014, 10:01

Dank voor je reactie. Daar kan ik zeker wat mee.

Wat houd afsluiten in? Ik mag hopen dat alleen de meters weg gaan (inkomende leidingen verzegelen) en toch niet bv de straat open om leidingen weg te halen? Nieuw aansluitingen zijn kostbaar, maar her-aansluiten ook???

Ter info: Voor warm water zijn mooie oplossingen die in aanschaf en gebruik ultra goedkoop zijn. Bv voor 100 Euro een mini kastje onder de gootsteen: http://www.elektrischeboiler.eu/warm-water-doorstroomapparaat
    Voor de badkamer zijn er nog mooiere oplossingen voor niet veel meer op de markt.

Ooit hebben gas afgesloten via https://www.aansluitingen.nl afsluiten en dit was geheel gratis. 10 mei aanvraag gedaan en 6 juni was het gas afgesloten. Uitvoering was in dit geval door Liander (net beheerder). Is er voor stadwarmte ook een beheerbedrijf of is dit in dit geval onder de regie van Nuon?
  • MarliesMarlies
    Moderator

22 augustus 2014, 13:32

Het klopt dat alleen de meters worden weggehaald en de leidingen worden afgesloten Andre. De leidingen in de straat blijven gewoon liggen. Het terugplaatsen van de meter en het heraansluiten is desondanks wel duur.

Voor warm water is een elektrische boiler een goed alternatief, daarnaast zou je ook nog kunnen kijken voor een elektrische geiser. Ik ben ook benieuwd hoe je de verwarming in je woning gaat regelen. Welk alternatief overweeg je daarvoor?

Wij zijn zelf de beheerder van stadsverwarming en tapwater. Alle aanvragen die hiermee te maken hebben, worden via http:// naar ons doorgestuurd.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

25 augustus 2014, 15:19

Dank. Goed om te weten. Zou je intern kunnen navragen wat de exacte kosten zijn voor het afsluiten en aansluiten???

Gas afsluiten is gratis. Dit koste bij ons de monteur enkele minuten. Ook iets vervangen aan de digitale warmwatermeter was enkele minuten werk bij ons thuis. Had het niet helemaal meegekregen zo snel ging het maar de meter was er wel uit en weer in gezet. Wat ik niet begrijp; waar zitten de kosten?

Mbt je vraag: voor verwarming uiteraard ook elektrisch, alleen met wat exact weet ik nog niet. Ter info: Feit is dat in ons geval we al jaren weinig verwarming verbruiken. Ik voel me beter bij verbruik van elektra (is 100% investeren in schone energie) dan bij een alternatief uit fossiele brandstof (duur, slecht voor planeet, mens, dier, voedselvoorziening, klimaat en financieren van corrupte landen zoals Rusland).
    BTW electrische boiler klinkt mooi maar ik denk dat er betere oplossingen zijn (bv warm water doorstroomapparaat). Een elektrische boiler is de hele dag water aan het verwarmen en daarna is vaak aanmengen met koud water voor het gewenste resultaat.
  • MarliesMarlies
    Moderator

25 augustus 2014, 20:21

Hallo Andre,

De exacte kosten heb ik helaas niet voor je kunnen achterhalen. Voor het verwijderen van de aansluiting kun je dit in ieder geval te weten komen door een offerte aan te vragen. Ik verwacht dat dit tussen de € 100,- en € 200,- zal zijn. De inschatting die ik voor het plaatsen van de meter en heraansluiten heb gehad is rond de € 4.000,-. Waar dit verschil in zit, durf ik je niet te vertellen. Via het e-mailadres dat ik je eerder heb gegeven, zou je daar wel navraag over kunnen doen.

Mooi om te lezen dat je zo bewust bezig bent met (schone) energie! Wellicht dat er nog andere forumleden zijn die tips voor je hebben voor alternatieven voor de verwarming van je woning en de warmwatervoorziening.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare
  • lala77
    Nieuwkomer
    Reacties: 2

16 oktober 2014, 20:00

andre schreef:

Wij wonen in Almere Stad en hebben sinds voorjaar 2013 stadswarmte. Wij overwegen nu enkele alternatieven. Hoe snel kan er een monteur bij ons komen om de stadswarmte af te sluiten? Of iets breeder; hoe gaat dit in zijn werk?

Hoi,
    mag ik vragen hoe je dan warm water voor de wasmachine, afwasmachine, douche etc verkrijgt?
    Ik ben zeer geinteresseerd!
  • Theo66
    Nieuwkomer
    Reacties: 3

19 oktober 2014, 08:23

Hoi Marlies,

Ik woon op IJburg en betaal me blauw aan vastrecht voor stadswarmte, terwijl ik nog geen 10 GJ op jaarbasis verbruik. Dit komt doordat ik in de winterperiode minstens drie maanden in het buitenland verblijf. Het komend jaar wordt dat 6 maanden (dus van oktober t/m maart). De verwarming gaat dus bij mij strakkies niet meer aan. Ik wil af van stadswarmte, maar heb wel warm water nodig om bijvoorbeeld te douchen. Mijn vraag is wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt voor je reactie.
  • Eric
    Expert
    Reacties: 214

19 oktober 2014, 10:07

Als je alleen in de mooie maanden in nederland verblijft zou je kunnen overwegen indien je de ruimte hebt om voor warm water een heatpipe zonneboiler met een elektrische na/bij verwarming te nemen. Dit kan je nog uitbreiden met een pellet-cv zodat je in een koudere periode er warm bij zit en via een drieweg klep tevens hiermee je boiler opwarmt als de collector te weinig opbrengst heeft zodat de bij/na verwarmer niet aan hoeft wat dan weer een hoop elektriciteit scheelt.
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelltetkachel met cv-koppeling, Hydro 25kW biomassa CV ketel, 120ltr tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector ,Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al mooie spullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-) ex Nuon klant
  • Theo66
    Nieuwkomer

19 oktober 2014, 16:51

Ik vind jouw reactie - waarvoor overigens mijn dank - nogal technisch. Met een simpele elektrische apparaat in de badkamer moet ik toch met warm water kunnen douchen? Ik ben dit soort apparatuur in heel veel hotels tegengekomen, met name in Zuid Oost Azie. Als het daar kan, dan moet het hier toch ook wel kunnen? Ik zal dit navragen.

Mijn jaarafrekening aan stadswarmte over de periode 1.5.2013 t/m 1.5.2014 bedroeg 599,64 euro, waarvan 407,70 euro aan vastrecht. En het vastrecht gaat jaarlijks maar omhoog. Ik heb geen zin om Nuon nog rijker te maken dan ze al zijn.
  • Eric
    Expert
    Reacties: 214

19 oktober 2014, 18:58

In Azië worden doorstroomapparaten vaak gebruikt als na verwarmer. Op het dak staat dan vaak nog een groot zonnesysteem al dan niet met buffervat wat al voorverwarmt water na het appartement/hotelkamer levert.
    Ik betwijfel als je alleen een doorstroom apparaat toepast of je dan nog wel enig comfort hebt onder de douche.(weinig tot geen druk)

Heb je geen water nodig in de keuken?

Als je 3 maanden weg bent , ben je nog steeds 9 maanden in Nederland. BBbrrr zonder verwarming

Suc 6 met verder zoeken
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelltetkachel met cv-koppeling, Hydro 25kW biomassa CV ketel, 120ltr tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector ,Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al mooie spullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-) ex Nuon klant
  • hindrik
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

19 oktober 2014, 22:50

Beste Marlies,

Wij zijn bezig om onze woning energie neutraal te maken en willen van de stadsverwarming af.
    Ik ben niet aangesloten op de stadsverwarming van de Nuon, maar bij ennatuurlijk, en wordt ivm afsluiten geconfronteerd met een kostenplaatje van € 5000,--, omdat de aansluiting tot in de straat verwijderd moet worden. Er worden diverse technische argumenten aangedragen waarom dat nodig is. Ik ben van mening dat afsluiten in de meterkast voldoende zou moeten zijn. Kun je mij advies geven, hoe ik dit het beste kan aanpakken? Kan je contact met mij opnemen?

Hindrik
  • BarryBarry
    Moderator
    Reacties: 938

21 oktober 2014, 13:51

Goedemiddag hindrik,

Begrijp ik goed dat je geen klant bent bij Nuon voor stadswarmte en de aansluiting niet van ons is?
    Als dat het geval is, kunnen wij er niets over zeggen. Bij het compleet verwijderen van de installatie zijn hoge kosten gemoeid. Waarom de meter niet afgesloten wordt en dat niet volstaat, daar kunnen wij namens de andere leverancier niets over zeggen. Ik kan je helaas hierover niet adviseren.

Hartelijke groet,

Barry
    Nuon Webcare
  • Theo66
    Nieuwkomer

21 oktober 2014, 15:27

Eric schreef:

In Azië worden doorstroomapparaten vaak gebruikt als na verwarmer. Op het dak staat dan vaak nog een groot zonnesysteem al dan niet met buffervat wat al voorverwarmt water na het appartement/hotelkamer levert.
    Ik betwijfel als je alleen een doorstroom apparaat toepast of je dan nog wel enig comfort hebt onder de douche.(weinig tot geen druk)

Je hebt helemaal gelijk Eric. Ik ben er maar mooi klaar mee. Ik ben van januari 2015 t/m maart 2015 in de tropen en van oktober 2015 t/m maart 2016 wederom. Ik heb al eerder contact gehad met Nuon om de levering van stadswarmte te beperken tot de periode dat ik hier in het land ben, dus van april t/m september. Maar daar willen ze niet aan. Wellicht de huur maar opzeggen en verkassen naar een camping.

Heb je geen water nodig in de keuken?

Als je 3 maanden weg bent , ben je nog steeds 9 maanden in Nederland. BBbrrr zonder verwarming

Suc 6 met verder zoeken

• ElektrischeboilerEU
    Nieuwkomer

28 november 2014, 10:09

Hierbij wil ik even reageren voor een oplossing onder een gootsteen.

Als je een doorstroomapparaat wilt installeren onder de gootsteen, neem dan een vanaf 4,5 kw.
    Anders is de warm water stroom te weinig, nog beter is een boiler te plaatsen vanaf 5 liter.

Daarnaast is het zo dat een boiler niet de hele dag aan het verwarmen is.
    Hij warmt op tot de ingestelde temperatuur en daarna verwarmt hij alleen maar bij als het water afkoelt.
    Dit in tegenstelling wat eerder op dit forum besproken is.
    elektrischeboiler.eu,
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

6 maart 2017, 14:42

Wij hebben nu een doorstromer van Clage (300 Euro, winkel ThuisBaas) en die gebruiken we voor het hele huis. Installeren is eenvoudig en zo gedaan. En die bevalt fantastisch. Ook geen geklooi meer van warm en koud mengen (thermostaatkraan in dat geval weg doen kan ik aanraden). We stellen de gewenste douche temperatuur in (digitaal, afstandbediening) en dat komt er direct en continue uit. Mijn ouders hebben een elektrische boiler. Nadeel is dat je je warm water op kan en dat het warm houden toch snel richting de 1KW per dag doet (verbruik er nog bij). Nadeel van de doorstromer is dat de krachtstroom nodig hebt (bij standaard 3x25A aansluiting geen probleem, ook geen prioriteitsschakelaar nodig) en dat het verbruik als hij aan gaat redelijk hoog is (rond de 10KW per uur).

Als je de mogelijkheid hebt om een warmtepomp te installeren (plus hybride panelen) dan ben je daar het beste mee uit, mijn inziens. En dan is zo'n Clage altijd handig om als na-verwarmer te hebben, mocht je warm water op raken. Hopelijk zijn hier weer mensen mee geholpen.
  • ruben5
    Nieuwkomer
    Reacties: 4

25 maart 2017, 11:44

Marlies schreef:

Hallo Andre,

De exacte kosten heb ik helaas niet voor je kunnen achterhalen. Voor het verwijderen van de aansluiting kun je dit in ieder geval te weten komen door een offerte aan te vragen. Ik verwacht dat dit tussen de € 100,- en € 200,- zal zijn. De inschatting die ik voor het plaatsen van de meter en heraansluiten heb gehad is rond de € 4.000,-. Waar dit verschil in zit, durf ik je niet te vertellen. Via het e-mailadres dat ik je eerder heb gegeven, zou je daar wel navraag over kunnen doen.

Mooi om te lezen dat je zo bewust bezig bent met (schone) energie! Wellicht dat er nog andere forumleden zijn die tips voor je hebben voor alternatieven voor de verwarming van je woning en de warmwatervoorziening.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare

Dit is natuurlijk wel een beetje vreemd. Ik ben van plan een huis te bouwen in Almere Poort en vindt de nieuwe aansluiting van € 6500,- al een beetje absurd. (maar goed, nieuwe wijk, veel kosten, terugverdien tijd zal wel snel moeten)
    Maar als ik deze aansluiting betaald heb en de afleverset achterwege laat om de vastrechtkosten ook achterwege te laten, is het natuurlijk niet te verkopen dat het plaatsen van deze afleverset (kosten € 750,-) waar ik dan huur voor ga betalen in de toekomst in de vorm van vastrechtkosten OOK weer € 6500,- gaan kosten.
    Ik begrijp dus volkomen dat u het 'verschil' niet durft uit te leggen. Het valt namelijk niet te verklaren, is absurd en komt dicht bij het 'pootje uitdraaien' van een notabene een nieuwe klant. Het NUON gaat dan weer geld aan mij verdienen. Wat willen ze nog meer? De aansluiting op het net is gemaakt en alles is aanwezig. Ik verwacht alleen de kosten van een monteur die een afleverset komt plaatsen. Als u daadwerkelijk kunt aantonen dat u wederom € 6500,- aan kosten moet maken voor een her-aansluiting terwijl alle leidingen aanwezig zijn en voor is betaald, zie ik daarvoor graag een verklaring. Als u wederom komt met een onverklaarbaar antwoord "we weten het niet" dan vallen deze kosten dus onder noemer 'niet langer houdbaar' en dienen gewoon achterwege te blijven als ik in de toekomst wel op de SV wil.

Ik wacht met belangstelling uw antwoord af.
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

26 maart 2017, 15:18

De kosten voor aansluiten warmte zijn 1011,73 in 2017. Bron: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/warmte/warmtetarieven/

In Almere is afsluiten een gratis dienst van Nuon. Dit kun je aanvragen via mijnaansluitingen.nl

Ik vind het raar dat het in 2017 nog verplicht is om je aan te sluiten. De overheid doet ontzettend hun best om meer aan de markt over te laten. En dan zijn er super veel mooie alternatieven voor fossiel, kijk maar hoe het in Oosterwold (Almere) gaat.

Hoe kun je die 6500 Euro terugverdienen? Stadsverwarming is de duurste energie aansluiting die je kunt krijgen. Als wij in Almere Poort een huis zouden bouwen zou ik die aansluitkosten betalen en de levering van de aansluiting achter wege laten. Scheelt meteen alle tijd en het geregel om van de aansluiting af te komen. Kom op, het is 2017! Ik zou de focus leggen op isolatie en een orientatie van het dak zodat er flink wat (hoge capaciteit of hybride) zonnepanelen op kunnen. Dat noem ik investeren en terugverdienen.
  • ruben5
    Nieuwkomer

27 maart 2017, 09:31

Andre, dat is de afweging die ik moet maken. Probleem nu alleen is dat de gemeente Almere bezig is met een aardwarmte project (7km diep gat) dat over 4 jaar aangesloten zou moeten worden op het bestaande warmtenet. Prognose is dat de verbruikskosten dan met 50% zullen dalen. Ondanks de hoge vastrecht kosten wordt SV dan opeens wel weer betaalbaar.
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

27 maart 2017, 17:49

Heb je een website van dat project?
    Als de investeringen van belastinggeld zijn dan mag het een stuk goedkoper. :-)

Als je 2 jaar zonder kan dan is afsluiten goedkoper; 4 jaar maandelijks de vaste kosten (2400+) kost meer dan na vier jaar her-aansluiten (1011).
  • ruben5
    Nieuwkomer

27 maart 2017, 18:56

Andre, vaste kosten zijn € 465,- /jaar voor de lichtste aansluiting. Dus in 4 jaar betaal ik € 1860,- aan vaste kosten. Her-aansluiting is echter tot nu toe (zover ik weet) € 6500,-. Dus dan zou het wel zonde zijn. :-)
    Ik heb geen website van dat project. En ik weet niet eens of er belastingcenten in worden gestoken. Misschien is er wel een andere partij die zijn geld erin wil steken. Almere neemt alleen het voortouw door onderzoek te doen.
  • andre Auteur
    Nieuwkomer

28 maart 2017, 22:52

Kijk even op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/warmte/warmtetarieven/
    Opnieuw aansluiten is volgens Nuon 1011. Let wel even op met de meters die er nodig zijn vanaf de hoofdleiding. Hoe de gemeente Almere akkoord durfde te gaan met 6500 is mij een raadsel.
    En bij andere warmte aanbieders is her-aansluiten gratis (zwart op wit bij afsluiten); anders is de kans dat er klanten terug komen wel heel klein. Zou me niks verbazen als Nuon ook tot dit inzicht gaan komen tzt.

Wie heeft die 4 jaar af gegeven?

Er zijn wat rapporten geweest waar de gemeente Almere aan mee heeft gedaan. Bv deze van september 2016;
    https://geothermie.nl/images/Handboeken/BIA_UDG_Eindrapport_Final%20v1.1%20(28.9.2016).pdf
    Wat ik zo lees is dat er nog wat onzekerheden zijn en dan zou het me niks verbazen dat er nog heel wat onderzoeken en rapporten nodig zijn (met jaren doorlooptijd) om tot daadwerkelijke actie over te gaan.

Hier staat 2050. http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/136600/almere-huizen-straks-verwarmd-met-aardwarmte
    Ik hoop dat het sneller kan en dat je gelijk gaat krijgen met vier jaar. 2021 is al laat genoeg vind ik. Ik zou er zelf niet op speculeren. Voor 1860 kun je heel wat zonnepanelen of isolatie krijgen. :-)
  • ruben5
    Nieuwkomer

29 maart 2017, 20:09

Andre,
    Ik ben nog in afwachting op het antwoord van NUON. Ik wil gewoon precies hoe het zit en hoe het is onderbouwd. Dat wil ik op papier hebben. en dan kijk ik wel even verder.
    Met betrekking tot het aardwarmte project ben ik er ook achter gekomen dat er niet erg veel te vinden is op het internet. Blijkbaar is men voorzichtig.....het zijn ook prognoses...misschien binnenkort meer info.
  • Patje
    Nieuwkomer

1 april 2017, 16:11

Vraag even aan NUON of ze een door jou getekent contract kunnen overleggen waaruit blijkt dat je bekent was met de afsluitkosten. Ik klant bij Eneco en in hetzelfde schuitje qua afsluitkosten

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie