Terug naar alle categorieën

Beantwoord Stadsverwarming - wat is het nulverbruik, wanneer loopt de meter?

3 Reacties
  • vlix Auteur
    Nieuwkomer
    Reacties: 0

21 december 2015, 09:57

Wat is, vanuit de consument gezien, het minimale energieverbruik van stadsverwarming? Met andere woorden: wanneer ik de thermostaat volledig omlaag heb gedraaid, en ik geen enkele keer de warme kraan gebruik, blijft dan de verbruiksmeter van NUON volledig stil staan, of is er toch een minimaal verbruik? En in het laatste geval, hoeveel is dat dan ongeveer?
    Gemarkeerd als antwoord: Eugene op 22 december 2015, 15:31

Goedemiddag,

Er is altijd een ‘sluipverbruik’. Dit komt omdat de afleverset van Nuon continu op bedrijfstemperatuur wordt gehouden.

De bedrijfstemperatuur zorgt er voor dat u direct warm tapwater uit de kraan krijgt wanneer u bijvoorbeeld wilt douchen. Dit gebeurt ook om legionella te voorkomen. Afhankelijk van het type aansluiting en uw comfortklasse kost dit u per jaar zo’n € 25,00 tot € 45,00.

U kunt het zogenaamde sluipverbruik voorkomen door bij de hoofdkraan van de toevoer voor warmte dicht te draaien. In het bijgevoegde meterkastboekje voor stadswarmte staat beschreven hoe u de toevoer tijdelijk kunt stoppen. Bij terugkeer van bijvoorbeeld een lange vakantie is het wel belangrijk dat u de waterkranen een tijdje laat stromen om eventuele legionellabesmetting uit te sluiten.

Met vriendelijke groet,
    Eugene, Nuon Webcare

Bekijk origineel
  • EugeneEugene Antwoord
    Moderator
    Reacties: 875

22 december 2015, 15:31

Goedemiddag,

Er is altijd een ‘sluipverbruik’. Dit komt omdat de afleverset van Nuon continu op bedrijfstemperatuur wordt gehouden.

De bedrijfstemperatuur zorgt er voor dat u direct warm tapwater uit de kraan krijgt wanneer u bijvoorbeeld wilt douchen. Dit gebeurt ook om legionella te voorkomen. Afhankelijk van het type aansluiting en uw comfortklasse kost dit u per jaar zo’n € 25,00 tot € 45,00.

U kunt het zogenaamde sluipverbruik voorkomen door bij de hoofdkraan van de toevoer voor warmte dicht te draaien. In het bijgevoegde meterkastboekje voor stadswarmte staat beschreven hoe u de toevoer tijdelijk kunt stoppen. Bij terugkeer van bijvoorbeeld een lange vakantie is het wel belangrijk dat u de waterkranen een tijdje laat stromen om eventuele legionellabesmetting uit te sluiten.

Met vriendelijke groet,
    Eugene, Nuon Webcare
  • verwarmingsvraagje
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

31 juli 2017, 20:55

Eugene schreef:

Goedemiddag,

Met vriendelijke groet,
    Eugene, Nuon Webcare

Dag,

Ik heb de warmtemeter Mutical 401 en als ik het warmwater gebruik dan gaat de teller een paar minuten later te beginnen met tellen. Als ik de kraan uitzet dan stopt de meter. Een paar uur later loopt de meter weer een paar tellen door zonder dat ik iets heb gebruikt. Is dat normaal? Ik vraag me af hoe de teller werkt.
  • EugeneEugene
    Moderator
    Reacties: 875

2 augustus 2017, 15:49

verwarmingsvraagje schreef:

Eugene schreef:

Goedemiddag,

Met vriendelijke groet,
    Eugene, Nuon Webcare

Dag,

Ik heb de warmtemeter Mutical 401 en als ik het warmwater gebruik dan gaat de teller een paar minuten later te beginnen met tellen. Als ik de kraan uitzet dan stopt de meter. Een paar uur later loopt de meter weer een paar tellen door zonder dat ik iets heb gebruikt. Is dat normaal? Ik vraag me af hoe de teller werkt.

Hoi verwarmingsvraagje,

Welkom op onze community. Ook dit komt door het sluipverbruik. Dit is dus om de afleverset op bedrijfstemperatuur te houden, en te voorkomen dat er stilstaan warm water is zodat er geen legionellabesmetting komt.

Groeten,
    Eugene

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie