Terug naar alle categorieën

Beantwoord Slimme meter volgt wel dubbel tarief maar warmt boiler niet op

10 Reacties
  • Freaky Auteur
    Nieuwkomer
    Reacties: 4

2 juni 2014, 20:18

Ik heb sinds 27 maart 2014 een slimme energiemeter voor gas en elektra. In verband met het gebruik van een boiler hebben wij een dubbeltariefmeter. De inschakeling van het lage tarief geschiedt volgens de regels van 23.00 uur tot 07.00, en op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Op die momenten wordt ook de boilerverwarming ingeschakeld behalve op tweede paasdag en hemelvaartsdag. Is hiervoor additionele programmering nodig van de meter? Heb contact gehad met Liander maar die zeggen dat ik bij Nuon moet zijn voor die additionele programmering!
    Gemarkeerd als antwoord: Freaky op 10 juni 2014, 15:54

Op verschillende manieren contact gehad met Liander, maar helaas de 'slimme meter' is slimmer dan zijn gebruikers en laat zich niet aanpassen. Tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaar zijn dus wel laagtariefdagen maar de boiler wordt op die dagen dus niet overdag bijgeschakeld. Er is niets ernstigs aan de hand want de gebruiker kan de boiler (of een ander apparaat) gewoon handmatig bijschakelen. Er wordt niemand financieel benadeeld maar het is niet meer zoals het was. Die automatisering toch!

Bekijk origineel
  • BarryBarry
    Moderator
    Reacties: 938

4 juni 2014, 17:21

Hoi Freaky,

Je stelt een goeie vraag waar ik niet direct een antwoord op heb. Ik zoek dit voor je uit en dan laat ik het je zo snel mogelijk weten!

Hartelijke groet,

Barry
    Nuon Webcare
  • BarryBarry
    Moderator

5 juni 2014, 20:48

Ik heb toch nog even contact opgenomen met je netbeheerder Liander, Freaky. Zij zijn de aangewezen partij die hier de inhoudelijke kennis over hebben als eigenaar van de meter. Zij gaven onderstaande reactie. Als je hier nog vragen over hebt, kan ik het navragen bij je netbeheerder, of je neemt nogmaals zelf contact op. Dat kan ook. Ik hoor het graag.

Vriendelijke groeten,

Barry
    Nuon Webcare

Schakel regime bij feestdagen:
    Bij de tariefschakeling wordt ook rekening gehouden met de zon- en feestdagen. Echter voor zogenaamde Echelon meters geldt dit niet.
    (Omdat u niet aangeeft om welke aansluiting het gaat, EAN en/of postcode huisnummer, geef ik u onderstaand antwoord dat mogelijk voor uw klant van toepassing is)

We zijn niet in staat om jaarlijks de feestdagen in de echelon meters te updaten (i.v.m. privacy redenen maken we geen contact meer met deze meters)

Alle Echelon meters hebben daarom op Hemelvaartsdag op hoogtarief gelopen i.p.v. op laagtarief

Dit is op het eerste gezicht nadelig voor de klant (uitgaande van een verbruik voor een gemiddeld huishouden van 8 kWh tussen 07:00 uur en 23:00 uur is het nadeel voor de klant ongeveer 10 cent.
    Echter, de klant heeft op 9 mei (datum Hemelvaartsdag 2012) wél een laag tarief gehad, en daar dus vóórdeel van gehad.

De feestdagen van 2012 zijn nog steeds de geprogrammeerde feestdagen in de echelon meters
    Dus dit gaat ook volgend jaar weer spelen, en het speelt ook op 2e paasdag en 2e pinksterdag. Daarnaast is 30 april in de echelon meter nog steeds een laagtarief dag (en 27 april – Koningsdag - juist niet)

Dus het is niet optimaal maar uiteindelijk is het financiële effect voor de klant nihil. Als een klant hier grote problemen mee heeft kunnen we hier (gratis) een set slimme meters ophangen.

Storing:
    Onderstaand wordt gesproken over onlangs geplaatste slimme meters, als deze niet schakelen op de zon en feestdagen dat kan dit mogelijk een tariefstoring betreffen en in dat geval zou de klant zelf contact op moeten nemen met de storingsdienst. 0800 9009.
  • Freaky Auteur
    Nieuwkomer

6 juni 2014, 13:13

Hartelijk dank voor de info. Mijn meter is een ISKRA Emeco. Ik zal contact opnemen met Liander.
  • BarryBarry
    Moderator

6 juni 2014, 14:38

Graag gedaan! Ja, het beste is inderdaad om even te bellen met Liander. Bedankt.
  • Freaky Antwoord
    Nieuwkomer

10 juni 2014, 15:54

Op verschillende manieren contact gehad met Liander, maar helaas de 'slimme meter' is slimmer dan zijn gebruikers en laat zich niet aanpassen. Tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaar zijn dus wel laagtariefdagen maar de boiler wordt op die dagen dus niet overdag bijgeschakeld. Er is niets ernstigs aan de hand want de gebruiker kan de boiler (of een ander apparaat) gewoon handmatig bijschakelen. Er wordt niemand financieel benadeeld maar het is niet meer zoals het was. Die automatisering toch!
  • MarliesMarlies
    Moderator
    Reacties: 1135

11 juni 2014, 17:29

Bedankt dat je ons nog even laat weten hoe het afgelopen is Freaky. Toch wel jammer dat je dit handmatig moet doen, Je zou eigenlijk verwachten dat je juist steeds minder dingen zelf hoeft te doen, als de apparaten 'slimmer' worden :)
  • Eric
    Expert
    Reacties: 214

11 juni 2014, 23:06

Begrijp/Lees ik nou goed dat de boiler een signaal van de meter krijgt dat ie op laag tarief staat? Of lees ik dit nou verkeerd.
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelltetkachel met cv-koppeling, Hydro 25kW biomassa CV ketel, 120ltr tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector ,Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al mooie spullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-) ex Nuon klant
  • Freaky Auteur
    Nieuwkomer

12 juni 2014, 08:04

Eric schreef:

Begrijp/Lees ik nou goed dat de boiler een signaal van de meter krijgt dat ie op laag tarief staat? Of lees ik dit nou verkeerd.

Er gaan twee voedingsdraden naar de boiler, de een voedt een 750 watt element de ander een 2 Kw element. Wanneer het nachttarief in gaat en de temperatuur in de boiler te laag is gaat het 750 watt element aan. Het 2 Kw gaat alleen aan als dit op de boiler handmatig bijgeschakeld wordt ongeacht het tariefschema.
    Het vreemde is nu dat op de voornoemde dagen als het tariefschema laag is en de temperatuur van de boiler te laag is de boiler niet wordt opgewarmd door het 750 watt element.

• Freaky Auteur
    Nieuwkomer

14 juni 2014, 19:07

• Eric
    Expert
    Reacties: 214

18 juli 2014, 10:39

Leuk documentje!

Als je het mij vraagt is de kalender niet gevuld met "bewegelijke feestdagen" en zorgt de kalender in combinatie met hoog/laag tarief voor het schakelen van het 6Amp relay.

Liander gebruikt in hun voorbeeld een andere meter dan dat bij jou is geplaatst. Ze kunnen dus wel op afstand een aanpassing van je kalender doen en als je hier toestemming voor geeft heeft het ook niks met privacy van doen.

Waarom doen logge voormalige staatsbedrijven toch altijd zo moeilijk
    E-Techneut + W-prutser , PV-efficientie 2,75 kWh/kWp/dag , pelltetkachel met cv-koppeling, Hydro 25kW biomassa CV ketel, 120ltr tapwaterboiler incl heatpipe zonnecollector ,Raspberry Pi2 met Domoticz domotica zodat ik al mooie spullen niet zelf hoef te schakelen en te controleren ;-) ex Nuon klant

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie