Terug naar alle categorieën

Nationaal Waarderingsonderzoek Nuon

2 Reacties
  • RenataRenata Auteur
    Community Manager
    Reacties: 279

    18 oktober 2017, 09:33

    Wat vindt Nederland van waardering op de werkvloer?
    We voelen allemaal dat een compliment of een mooi gebaar ons energie geeft. Maar wil je liever meer salaris of een compliment van je baas? Wij zochten het uit.

    Amsterdam, oktober 2017
    Het is de goedkoopste manier om medewerkers een goed gevoel te geven: complimentjes uitdelen. Toch doen leidinggevenden het maar mondjesmaat. Met allerlei negatieve gevoelens zoals teleurstelling, onzekerheid en onverschilligheid bij werknemers als gevolg. Dat blijkt uit het Nationaal Waarderingsonderzoek van energiebedrijf Nuon, onder ruim duizend Nederlanders.

    Het laatste kwartaal van het jaar is weer in zicht: bij veel organisaties worden de beoordelingsgesprekken ingepland en werkgevers en werknemers bereiden zich voor. Op de een of andere manier staan we op de werkvloer veel langer stil bij ‘de verbeter- en ontwikkelpunten’ dan bij de zaken die ‘gewoon goed’ gaan. Met als gevolg: bijna twee op de drie werknemers ervaart te weinig waardering van de leidinggevenden of collega’s.


    Negatieve top 5
    Veel werkgevers concentreren zich in het najaar op de salarisverhogingen en bonussen, terwijl de meeste werknemers juist een schouderklopje willen. In het onderzoek geeft 46% aan liever een uitgesproken waardering te krijgen dan ‘boter bij de vis’ op een financiële manier (21%). Blijven de oprechte complimenten uit, dan durven we dit niet aan de orde te stellen. Het overgrote deel van de medewerkers laat het zo, wacht af en spreekt ook zelf geen waardering meer uit. Wanneer waardering niet wordt uitgesproken door de werkgever, dan ontaardt dit in 1. teleurstelling (50%), 2. onzekerheid (35%), 3. onverschilligheid (23%), 4. frustratie (21%) en zelfs 5. verdriet (17%).

    Waardering uitspreken voelt goed
    Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat een op de drie werknemers graag meer waardering zouden willen uiten naar collega’s. Opvallend is dat maar liefst 90% aangeeft zelf een goed gevoel te krijgen van het uitspreken van waardering. Toch is dit niet de voornaamste reden; het merendeel geeft aan waardering uit te spreken omwille van de gevoelens van de ander. Anderen geven aan geen bijbedoelingen te hebben of een goede sfeer te willen creëren. Een minderheid van zo’n 27% van de werknemers geeft weleens ongemeende complimentjes om in een goed daglicht te komen.

    Waardering onderschat
    “Nuon heeft dit onderzoek uitgevoerd omdat we het heel belangrijk vinden om goede relaties te onderhouden met onze klanten”, zegt Guido Stein van Nuon. “Voor goede relaties is waardering essentieel; dat wordt vaak onderschat. Het zou dan ook goed zijn als er meer aandacht komt voor dit onderwerp. Gewaardeerd worden, dat wil iedereen. Thuis, op het werk, maar ook als klant van Nuon. Daarom organiseren wij bijvoorbeeld klantendagen en bieden we ‘Nuon blijven loont’, waarbij we onze trouwe klanten extra waardering geven. Het zou goed zijn als dit navolging krijgt, en als waardering aan herwaardering wint.”

    Harder werken
    Werknemers die onvoldoende gewaardeerd worden, geven in het onderzoek in meerderheid aan dat zij harder zouden werken en beter hun best zouden doen als zij vaker complimenten zouden krijgen. Guido Stein van Nuon: “Ook hieruit blijkt het belang van waardering. Als mensen lekker in hun vel zitten op hun werk, komt dat niet alleen de resultaten ten goede, maar ook de sfeer. Laten we meer complimenten uitdelen. Echt onze waardering laten blijken. Als Nuon zijn we ervan van overtuigd dat we ons daar allemaal beter bij voelen.”

    Door te luisteren begrijp je hoe je iemand echt kunt waarderen.
  • st.Juttemis
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

    19 oktober 2017, 21:47

    Ik heb diverse bazen gehad. Er zat er één tussen, die snapte het allemaal. Ieder jaar, werd de complete ploeg van diverse vestigingen in het hele land, met partners uitgenodigd. Zaterdag morgen, naar een bepaalde plek en vandaar uit met bussen verder naar een bepaald hotel, zaterdagmiddag iets gezelligs doen en dan een zaterdag avond diner, met een grandioos feest toe, iedereen op z'n paasbest, oa. dansen, band, drank etc. de volgende dag brunch en dan weer terug naar de opstapplek. Op zo'n feest kregen diverse jubilarissen een presentje. Dames kregen bij 5 jaar dienst een gouden ring met diamantje. Bij een jubileumfeest, met z'n allen in bussen naar Oostenrijk, een lang weekend, helemaal verzorgd, eten drinken uitjes, allemaal in de sneeuw in een 6-sterren hotel. Iedereen werkte zich een ongeluk en ook over als het moest. Maar deze man wist hoe hij complimentjes uit moet delen. Hij kwam ook vaak op de verschillende afdelingen en maakte altijd een praatje. Daar werd je gewaardeerd. En dan is je een ongeluk werken helemaal niet erg. Helaas is deze meneer overleden en de zaak verkocht. Maar hij was één van de mensen die wisten dat je met geld uitgeven nog meer verdient. Prachtige man.
  • Pauline D.Pauline D.
    Moderator
    Reacties: 2

    20 oktober 2017, 18:00

    Goedenavond st.Juttemis,

    ‘Dat is een uitzonderlijke baas geweest, zeg. Zonder meer. Je waardering voor deze man, want die spreek je duidelijk uit, heeft hem vast wel gemotiveerd om te blijven doen wat hij is gestart. Op deze manier omgaan met je werknemers, maakt dat deze zich zoveel meer voelen. Je maakt ze deel van het bedrijf en dat is de beste motivatie om hart voor de zaak te creëren. Het is via een omweg, maar wat een leuke omweg zeg.

    Heb je de herinneringen hiervan kunnen vangen in mooie foto’s en filmpjes? Zo blijft het goede gevoel hierover in leven.’

    Enthousiaste groet,

    Pauline
    Nuon Webcare

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie