Terug naar alle categorieën

Beantwoord Inductie koken versus gas koken

Trefwoorden:
7 Reacties
  • Wurda Auteur
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

4 mei 2015, 10:03

Is inductie koken energie zuiniger dan koken op gas? Ook als je een wok/boost-functie bij inductie gebruikt?
    En is dat in een percentage uit te drukken?
    Gemarkeerd als antwoord: Rob op 7 mei 2015, 15:44

Elektrisch koken met inductie heeft als voordeel dat de overdracht van warmte 10% beter is dan met de andere soorten van elektrisch opwarmen. Elektrisch koken kost ongeveer € 100-120 per jaar.

Koken op gas is 2,5 x goedkoper dan elektrisch verwarmen (ook t.o.v. inductie). Koken op gas kost ongeveer € 40 per jaar.

Groet Rob

Bekijk origineel
  • RobRob Antwoord
    Energie Expert
    Reacties: 143

7 mei 2015, 15:44

Elektrisch koken met inductie heeft als voordeel dat de overdracht van warmte 10% beter is dan met de andere soorten van elektrisch opwarmen. Elektrisch koken kost ongeveer € 100-120 per jaar.

Koken op gas is 2,5 x goedkoper dan elektrisch verwarmen (ook t.o.v. inductie). Koken op gas kost ongeveer € 40 per jaar.

Groet Rob
  • Sjowhan
    Ervaren
    Reacties: 53

29 mei 2015, 12:22

Hi Rob,
    Als ik er even op mag inhaken; ik woon in een flat, heeft blokverwarming en boiler voor warm water.
    Hierdoor wordt het gasverbruik enkel gebruikt voor koken (en is mijn verbruik dus echt minimiem (2-3 m3/mnd)

Zou het lonen (naast de aanpassing die ik of woningbouw moet doen voor inductie) om geheel van gas af te stappen?
    Of zijn de kosten/baten minder dan dat ik zelf denk?
  • BarryBarry
    Moderator
    Reacties: 938

1 juni 2015, 11:40

Goedemorgen Sjowhan,

Rob is even een paar dagen vrij! Maar heb even een collega gevraagd om naar je vraag te kijken. Hieronder zijn antwoord:

'Koken op gas: ongeveer 65 kuub per jaar (65 x € 0,63 = € 41,- per jaar)
    Koken op elektriciteit: ongeveer 530 kWh per jaar (530 x € 0,21 = € 111,- per jaar)

Hou er rekening mee dat er waarschijnlijk een extra groep in de meterkast moet komen, misschien een verzwaring van de hoofdzekering?
    Dit is wel even handig om eerst uit te laten zoeken. De elektricien kan hiervoor een offerte maken.

Koken op gas is goedkoper. Ik kijk dan niet naar de kosten die worden bespaart als de gasmeter weggehaald wordt (zoals netbeheerkosten). Als de klant de woning huurt, dan zal waarschijnlijk de gasmeter nooit worden weggehaald.'

Kan je iets met dit antwoord? Anders hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Barry
    Nuon Webcare
  • Sjowhan
    Ervaren
    Reacties: 53

1 juni 2015, 11:58

Hi Barry,
    Ja nogal; wist niet dat het zo'n verschil zou zijn.
    Het blijkt dus ook dat de vastrechtkosten etc behouden blijft ondanks dat ik er voor zou kiezen om geen gas af te nemen (want huurflat, aansluiting wordt zeker niet weggehaald)?
    Dan is het zeker niet lonend om hier nog meer tijd in te steken :-)
  • BarryBarry
    Moderator
    Reacties: 938

1 juni 2015, 12:07

Je zou dat nog kunnen navragen bij de verhurende partij. Maar als het antwoord inderdaad nee is, dan levert het inderdaad geen voordeel op!
  • brianmcdrive
    Nieuwkomer
    Reacties: 1

17 januari 2017, 15:11

Hoi Sjowhan,

Ik heb ook blokverwarming en boiler voor warm water bij de verhuurder.

Sinds 2 jaar gebruik ik geen gas en kook ik electrisch op een kookplaat.

Elke jaar ontvang ik geld terug en dit jaar ga ik helemaal voor een electrische fornuis. Dat wil ik dan uitproberen.

Met gas betaal je toch veel voor de levering,netwerk,beheer kosten, gas is gekoppeld aan de olie enz.

Nu met zoveel wind,zon parken aanbod, is electra goedkoper. Denk in de toekomst meer.

Nu betaal ik 23 euro p.mnd voor stroom.
  • MarliesMarlies
    Moderator
    Reacties: 1127

18 januari 2017, 11:50

Goedemorgen Brian,

Alles volledig via stroom doen, kan inderdaad goedkoper uitpakken. Neem dan wel even contact op met je netbeheerder om te vragen naar de mogelijkheden en eventuele kosten voor het verzegelen of verwijderen van de gasaansluiting/-meter. Zolang je nog beschikking hebt over gas blijf je namelijk ook de vaste kosten (vastrecht en netbeheer) betalen. Dan ben je met een elektrisch fornuis juist duurder uit.

Met vriendelijke groet,

Marlies
    Nuon Webcare

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie