Terug naar alle categorieën

Renault Zoe - Laadproblemen op publieke laadpalen met een netaansluiting van 3 x 25 Ampere

Trefwoorden:
8 Reacties
  • DemelzaDemelza Auteur
    Moderator
    Reacties: 469

26 april 2016, 14:55

Renault Zoe - Laadproblemen op publieke laadpalen met een netaansluiting van 3 x 25 Ampere

Betreft:
    Problemen met laden door de Renault ZOE Quick Charge met een 2e generatie lader, geproduceerd vanaf februari 2014. De lader kan ter vervanging ook zijn aangebracht op eerder geproduceerde Renault ZOE modellen

Oorzaak storing:
    De Renault ZOE Quick Charge heeft geavanceerde mogelijkheden om te laden met verschillende vermogens. Bij gebruik van laadpalen op een netaansluiting met een vermogen van 3x25 Ampere kan echter een storing ontstaan bij het laden. Om het laden te starten heeft deze Renault ZOE een bepaald minimumvermogen nodig. Echter, op de netaansluiting van de meeste publieke laadpalen in Nederland (3 x 25 Ampere) wordt dit minimumvermogen niet gehaald en kan de Renault ZOE dus niet starten met laden.

Betrokken partijen en steden:
    De situatie is o.a. bekend bij:
    - Combinatie Nuon-Heijmans, beheerder van de laadpalen in verschillende gemeenten (Amsterdam, Utrecht)
    - gemeenten Amsterdam, Utrecht, Rotterdam e.a.
    - Renault Nederland

Mogelijke oplossing:
    Er worden verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. Specifiek voor de laadpalen van Nuon-Heijmans wordt door de fabrikant van de laadpalen onderzocht of nieuwe software ontwikkeld kan worden om het probleem met de Renault ZOE op te lossen.

Of gemeenten en beheerders van laadpalen deze software op laadpalen zullen installeren hangt af van een aantal belangrijke criteria, waaronder:
    - de veiligheid van het laden;
    - de geldende Europese normen;
    - andere auto’s mogen geen nadeel ondervinden van de afwijkende vraag van de Renault ZOE.

In de tussentijd kunnen berijders van deze Renault ZOE terecht bij de laadpalen met een verhoogde aansluiting. De locaties van deze laadpalen in Amsterdam zijn te vinden op het volgende kaartje: http://bit.ly/1RzSebW
    Never regret a day in your life, Good days give you happiness, Bad days give you experiences, Both are essential to life...
  • hachy
    Beginner
    Reacties: 10

1 januari 2017, 01:35

We zijn anno 2017 nu ruim 8 maanden verder en dit probleem speelt nog steeds op alle 11kW 3x25A Nuon/Heijmans palen. Ze geven niet minimaal 13A die de Zoe nodig heeft. Let op; dit speelt op geen enkele EVnet / Ecotap / TNM paal, alleen bij gemeentepalen van Nuon en EVbox.

Op het aangeboden kaartje staan 163 palen in voornamelijk Noord en Nieuw-west Amsterdam maar helemaal niets in bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad. De palen op het kaartje omvatten slechts 10% van het totaal aanbod van Nuon in Amsterdam. Wanneer kunnen Zoe bezitters ook goed laden bij die andere 90% van de Amsterdamse laadpalen?

Het wordt voor mij zo wel erg lastig om met m'n BEV naar Amsterdam te gaan. Als ik Heijmans bel dat een paal verstoringen geeft 'wordt de melding doorgegeven' en moet je maar afwachten of je uren later een volle batterij hebt. Je wordt niet eens teruggebeld voor wat troubleshooting of door een monteur ofzo. Heb zo al enkele keren mijn auto 's avonds aangetroffen waarbij er slechts 1 of 2 kWh's geladen waren daar waar ik er 22 nodig had, en alsnog moest uitwijken naar snelladers of andere aanbieders.

Wanneer wordt dit issue nou eindelijk eens opgelost? De Zoe is de best verkochte BEV van West Europa. Dan kan het toch niet zo zijn dat ze in wereldstad Amsterdam op 9 van de 10 Nuon palen niet terecht kunnen, alleen maar omdat ze staan afgesteld op te weinig startvermogen?
  • Henk-Jan KeijzerHenk-Jan Keijzer
    Nuon EV
    Reacties: 20

3 januari 2017, 18:53

Beste Hachy,
    Sommige Renault Zoe’s vragen meer stroom dan in de norm is toegestaan. Ik adviseer u om dit bij uw dealer na te laten kijken.
  • hachy
    Beginner

3 januari 2017, 20:06

Henk-Jan,

Nee, het minimum vermogen wordt op de Nuon/Heijmans/EVbox palen niet gehaald zoals hierboven door je collega omschreven. Ik heb het met meerdere Zoe's getest. Deze Zoe is nog maar een paar maanden oud, en volgens de dealer is alles in orde. Een Zoe wil op 3-fase gewoon graag 13A hebben om te starten, en dit leveren de probleempalen niet. Op andere laadpalen werkt het prima, daarnaast ben ik ben niet de enige Zoe eigenaar met dit probleem. Het lijkt zich voor te doen op 3x25A palen met hardware van EVbox. Dus ook 'Rotterdam Electrisch', en (semi-private) van Evbox zelf. Voorts klopt dit fenomeen dus exact met wat hierboven is beschreven. EVbox heeft dit probleem ook onderkend. Kortom de vraag blijft staan, volgens bovenstaande post van mei afgelopen jaar worden er meerdere oplosrichtingen onderzocht, daarna geen enkel bericht meer hierover? Kan iemand een echte status update van dit issue geven?

Filmpje van hoe het in de praktijk misgaat: https://vimeo.com/197824960
  • hachy
    Beginner

4 januari 2017, 16:03

Henk-Jan, Ik ben inmiddels in een inhoudelijke mail conversatie met een collega van je beland waardoor dit topic eigenlijk gereduceerd kan worden tot de volgende vraag: Is er nog nieuws aangaande dit onderwerp en zo ja willen jullie dat hier dan delen?
  • Henk-Jan KeijzerHenk-Jan Keijzer
    Nuon EV
    Reacties: 20

16 januari 2017, 16:45

Beste Hachy,

Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat het probleem niet is opgelost en u niet weet wat het laatste nieuws is. Daarom hierbij een wat uitgebreidere update over het opladen van de Renault Zoe.

Afgelopen zomer is er een wijziging doorgevoerd waardoor de Zoe wel voldoende stroomsterkte krijgt op de oplaadpunten van Nuon-Heijmans: de Zoe vraagt minimaal 12,5A en onze oplaadpunten leveren dit. Sindsdien zouden ook Zoe-rijders dus probleemloos moeten kunnen laden. In de praktijk merken we echter dat de marges dun zijn. Een mogelijke oorzaak ligt bij het koude weer, waardoor als gevolg van hogere transportverliezen de stroomsterkte alsnog niet altijd afdoende is voor de vraag van de Renault Zoe.

Op basis van de huidige firmware van de Zoe zouden oplaadpunten, zoals u zegt, idealiter minimaal 13A leveren. Vanwege veiligheidsvoorschriften is het echter voor ons helaas niet mogelijk om op een netaansluiting van 3x25A met twee stekkeraansluitingen een hoger minimum in te stellen dan 12,5A.

We vinden het erg vervelend dat de oplaadpunten op het Nederlandse elektriciteitsnet niet altijd bruikbaar zijn voor Zoe-rijders. We blijven dan ook actief in gesprek met o.a. Renault en de producent van onze oplaadpunten. Vanuit Nuon-Heijmans nemen we de verantwoordelijkheid om op al onze oplaadpunten binnen de veiligheidsmarges een zo hoog mogelijke stroomsterkte te leveren. Op deze manier zijn we zo veel mogelijk mensen van dienst.

Wanneer de Zoe alsnog tekort komt op een van onze oplaadpunten, kunnen onze monteurs op dat moment helaas niets betekenen. De storingsdienst kan u daarom niet goed van dienst zijn. Wel ontvangen we uiteraard graag informatie over de locatie van het oplaadpunt en het tijdstip waarop u geprobeerd hebt te laden. Met deze informatie kunnen wij en de technici van Renault meer grip krijgen op de oorzaak van het probleem. Deze informatie kunt u mailen naar emobility@nuon.com.

Ik hoop dat we hiermee wat meer inzicht hebben gegeven in de huidige status. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan zullen we die hier posten.

Namens Nuon Emobility,

Henk-Jan
  • hachy
    Beginner

16 januari 2017, 21:34

Hallo Henk-Jan,

Bedankt voor je reactie. Een probleem wat niet opgelost wordt is inderdaad vervelend, maar geen communicatie daarover is nog vervelender.
    In de praktijk zijn er nog steeds diverse punten die niet op 12,5A staan ingesteld. Deze worden pas ná een melding aangepast.

De keuze om ipv 3x35A de typisch Nederlandse '3x25A' netaansluiting voor een paal met dubbele sockets te gebruiken heeft volgens mij niet met veiligheid te maken maar puur met kosten. Een 3x25A is namelijk spotgoedkoop en dat is goed voor de business case. Bij niet-EVbox providers bestaat dit probleem niet, en in het buitenland ook niet. Want daar kennen ze geen 'aansluitwaardes' en gebruiken ze dus ook geen 3x25A voor 2 sockets. Sommige andere Nederlandse partijen lossen het met slimme load balancing op.

Ik begrijp best dat jullie -net als de gemeentes- deze kosten niet willen dragen maar wees daar dan transparant over, en zeg niet dat jullie het "erg vervelend" vinden. Immers
    dit probleem kan snel en eenvoudig met een hogere netaansluiting worden verholpen. Nu moet een Renault Zoe rijder na het inpluggen op een
    Nuon paal maar afwachten of deze het gaat doen. En dat lijkt me niet de bedoeling en ook niet wenselijk in het kader van toekomstige EV's die met grotere capaciteiten en hogere vermogens ook willen gaan laden bij Nuon laadpalen.

Ik heb alle praktijk informatie reeds gemailed naar je collega's en die zijn er serieus mee bezig.
    Nieuwe ontwikkelingen zijn uiteraard welkom.

Groet
  • hachy
    Beginner

4 december 2017, 18:20

Update, inmiddels zijn alle Nuon palen voorzien van 2x12,5A startvermogen waarvoor dank. Met de laatste software van de Zoe kan je nu overal succesvol laden. Er is echter wel een nieuwe uitdaging ontstaan, en dat houdt in dat het laden soms stopt of gaat 'knipperen' als er een 2e auto aan de laadpaal aansluit. Maar wellicht is het handiger dat ik daar even een nieuw topic voor aanmaak.
  • EugeneEugene
    Moderator
    Reacties: 875

8 december 2017, 18:44

hachy schreef:

Update, inmiddels zijn alle Nuon palen voorzien van 2x12,5A startvermogen waarvoor dank. Met de laatste software van de Zoe kan je nu overal succesvol laden. Er is echter wel een nieuwe uitdaging ontstaan, en dat houdt in dat het laden soms stopt of gaat 'knipperen' als er een 2e auto aan de laadpaal aansluit. Maar wellicht is het handiger dat ik daar even een nieuw topic voor aanmaak.

Hoi Hachy,

Dank je wel voor jouw update. Dat is wel een goed idee. Dan is die informatie ook makkelijker door de andere leden te vinden. Had jij deze nieuwe situatie al aan ons gemeld? Zo ja, aan wie?

Groeten,
    Eugene

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie